Mitallisen runon kirjoittamisestaRiimi eli loppusointu on mitallisen runon tunnusmerkillisin piirre. Monelle runon lukijalle loppusointu on vieläkin runon merkittävin ulkoinen tunnusmerkki. Varhaisin runous perustui runomittaan, loppusointuja ei ollut. Vasta 5. vuosisadan uskonnollisesta runoudesta alkoi esiintyä riimejä, jotka yleistyivät sitten muuhunkin lyriikkaan. Suomessa vapaamittaisuus eli ns. moderni runous löi itsensä läpi 1950-luvulla. Se tuli kirjallisuuteen niin voimakkaasti, että loppusoinnut suorastaan julistettiin pannaan, ja vielä tänäänkin niiden käyttäminen vaikuttaa jotenkin vanhanaikaiselta. Riimejä käytetään nykyään lähinnä iskelmien ja laulujen sanoituksissa sekä tilapäärunoissa, jotka usein pyrkivät huvittavaan vaikutukseen. Monelle kuitenkin loppusoinnullinen runo on yhä sitä ainoaa oikeaa runoutta. Suomalaisessa kirjallisuudessa on monia mitallisen loppusoinnullisen runon virtuooseja - Eino Leino, Otto Manninen, Aaro Hellaakoski, Kaarlo Sarkia ja Lauri Viita esimerkiksi. He veivät aikoinaan taidon niin pitkälle, että sitä on vaikea ylittää. Silti jokainen voi riimitellä, vaikkei pyrkisikään varsinaisiin korkeisiin taiteellisiin saavutuksiin. Riimittely ei ole runoilemista, mutta se voi olla mukava harrastus ja siitä on käytännön hyötyäkin. Tilapäärunoja ja -riimejä voi käyttää tervehdyksissä, kronikoissa, lahjapaketeissa ja vieraskirjoissa. Voi kirjoittaa karonkkarunoja, sanoittaa lauluja ja laatia vaikka matkakertomuksia. Kirjoittajan on hyvä tuntea edes jonkin verran runousoppia, sillä siitä saa tukea silloin, kun tekstin tekemisessä syntyy ongelmia. Teorian pohjalta voi tarkastaa rytmiin ja runon etenemiseen liittyviä asioita, ja lukemalla runoja tarkkaan saa uusia oivalluksia omaankin kirjoittamiseen. LoppusointuLoppusointu eli riimi on kahden tai useamman säkeen lopputavujen sointumista keskenään. Äänneyhtäläisyys alkaa soinnun ensimmäisestä vokaalista ja se sisältyy painolliseen tavuun. Loppusoinnut ovat tavallisesti yksi- tai kaksitavuisia, esim. yö: työ ja pallo: kallo, mutta yleisiä ovat myös kolmitavuiset, esim. hallita: vallita. Nelitavuiset ovat jo harvinaisempia, esim. ateria: materia. Hyvin usein, varsinkin aloittevalla riimittelijällä, loppusoinnut ovat odotuksenmukaisia, ns. kesyjä riimejä. Tällöin riimi muodostuu joko sanojen viimeisestä vokaalista, esim. laiva: keula tai samaan sanaluokkaan kuuluvista sanoista, esim. työ: yö tai minä: sinä. Viimeksimainitut riimit, joissa kokonaiset sanat sointuvat, ovat yleensä periaatteessa suositeltavampia. Parhaina loppusointuina pidetään kuitenkin eri sanaluokkiin kuuluvia sanoja, esim. vatsasta: katsasta: patsasta tai etsiä: metsiä. Tällainen sanojen taivutusjärjestelmään perustuva soinnuttelu onkin tyypillistä suomen kielelle, jossa on vähän yksitavuisia rimmaavia sanoja. Paitsi yksittäisiä sanoja, loppusointuna käytetään ns. jakoriimiä, jakosointua: katoamaan: satoa maan; pianon: pian on; taas toi: haastoi; köysin sen: löysin sen. Joissakin kielissä esiintyy myös ns. silmäriimejä, sanoja jotka sointuvat yhteen kirjoitusasultaan mutta eivät ääntämykseltään. Myös suomessa on joitakin tällaisia tapauksia, mutta ne liittyvät jakoriimiin. Kysymyksessä on sanan loppuhenkosen aiheuttama ääntämyksellisyys: lie nyt (ääntyy lien nyt): vienyt; viel´ on (ääntyy viell on): kielon. Joskus runon tekijät ovat jakaneet sanankin riimiksi. Näin esimerkiksi Kaarlo Sarkia. Poikkeuksetta tätä tapaa on arvosteltu, mutta kieltämättä se saa aikaan ainakin koomisen vaikutuksen kuten Juice Leskisen laulussa Soi Pieksämäen asemalla blues: Niin ne sortuvat kuvitellut rakenteet, Loppusoinnun tehtävä runossa on moninainen. Se sitoo yhteen säekokonaisuuksia ja saattaa siten yhdistää erilaisia asioita ja ajatuksia, aiheuttaa eräänlaisen yllätyksen ja sen kautta oivalluksen:< Tärkeää on aina taide, Riimi ei ole irrallinen runon merkityssisällöstä. Kun munan tilalla on muno ja edellä puhutaan rikkeettömyydestä, saadaan aikaan koominen vaikutelma. Lisäksi muna-sanan loppu-a:n vaihtuminen o:hon liittää sen mielikuvana pyöreään kananmunaan. Riimi vie myös runon sisältämää ajatusta eteenpäin ja tukee runon musikaalista vaikutusta. Piirittää mun unen levät Sarkia käyttää riimeinä runossaan liikettä kuvaavia sanoja huojuu, nuojuu, hipoilevat, velloin, jotka luovat vaikutelman veden ja kaislojen liikkeestä. Samaan sointuisuuteen liittyvät alkusointuiset sanat kietoo uumat, kiertää kaulaa,/ kalat kummalliset kuiskii ja laine liikahtaa ja laulaa. Sanavalinta tukee runon ajatussisältöä ja piirtää lukijan silmiin elävän kuvan. Riimi voi myös pyrkiä pelkästään huvittamaan. Erityisesti lastenrunoissa loppusointu voi ohjailla koko runon kulkua ja siten syntyy koominen ja absurdi vaikutelma. Näin järjestyvät mm. monet hölynpöly- eli nonsense-runot. Olipa kerran akka, Riimit järjestyvät runossa joko pareittain tai riimisarjoiksi. Ei ole yhdentekevää, miten riimit sijoittuvat, sillä järjestys vaikuttaa rytmiin ja sitoo myös säkeitä ajatuksellisesti yhteen. "Siisti täytyy aina olla!" Viidan runossa on kaksi loppusointuparia eli olla: hietikolla ja tarpeenteon: santakeon. Riimirakennetta havainnollistetaan tavallisesti kirjaimilla siten, että keskenään sointuvat riimit merkitään samalla kirjaimella. Moraali-runon riimikaava on siis aabb. Ikkunaani soittaa Vuorelan runossa ovat loppusointuparit soittaa: koittaa ja toukokuun: puun. Ne sidostuvat toistensa yli ja muodostavat kaavan abab. Rytmillisesti runot eroavat toisistaan siten, että Viidan runo tekee nopeatempoisemman vaikutelman kuin Vuorelan verkkaisemmin etenevä. Jos runo noudattaa tiukasti kaavaa, ja loppusoinnut ovat tiheässä, eikä vaihtelua ole, rytmi saattaa tulla hakkaavaksi. Monet runoilijat ovatkin tämän välttääkseen sijoittaneet loppusointuja kauemmaksi toisistaan. Yöstä valoon Tämän runon riimikaava on abbccdda. Vaikka säkeet ovat lyhyitä, 1-3 sanaisia, riimijaon ja säkeenylitysten (ensimmäisessä, toisessa ja kolmannessa säkeistössä lause jatkuu loppusointurajan yli) ansiosta runo kulkee, eikä siinä synny hakkaavaa vaikutelmaa. Loppusointujen lisäksi runous käyttää myös sisäsointuja ja alkusointuja. Alkusoinnut ovat tuttuja Kalevalasta: Mieleni minun tekevi/ aivoni ajattelevi/ lähteäni laulamahan/ saa´ni sanelemahan. Sisäsointu on säkeen sisällä oleva riimi. Esimerkkinä katkelma Kaarlo Sarkian runosta: Kadun melskeeseen, elon helskeeseen, Puolisoinnuksi sanotaan riimiä, joka ei ole täydellinen, vaan sointuu vain osittain. Kansanlauluissa on käytetty usein tällaista "alkeellista" tapaa: Läksin minä kesäyönä käymään Tämä ei ole kovin suositeltava tapa, vaikka esimerkiksi lauluissa sitä käytetään nykyäänkin usein. Kunnianhimoiset sanoittajat pyrkivät kuitenkin täydellisiin sointuihin. Erilaisia runomuotojaLoppusointurakenteen voi runoilija valita vapaasti. Tosin on olemassa joitakin runomuotoja, jotka vaativat määrätyn riimitystavan. Tällaisia ovat mm. sonetti, ottave rime ja limerikki. Sonetti on 14-säkeinen runo, jossa on kaksi neli- ja kaksi kolmisäkeistä säkeistöä. Ne noudattavat yleensä riimikaavaa abba abba cdc dcd. Ottave rime eli stanza on kahdeksansäkeinen useampisäkeistöinen runo, jonka säekaava on abababcc. Suomalaisista sonetin kirjoittajista mainittakoon vaikka V.A. Koskenniemi, Einari Vuorela ja Kaarlo Sarkia. Stanzaa on käyttänyt mm. Eino Leino. Limerikki on viisisäkeinen runomuoto, jota tilapääruno ja lastenlyriikka on käyttänyt hyväkseen. Sen tunnetuin kirjoittaja on englantilainen Edward Lear. Suomessa mm. Kirsi Kunnas ja Ilpo Tiihonen ovat tehneet limerikkejä. Runon kaava on aabba. Ensimmäisessä säkeessä nimetään yleensä paikka, josta runon henkilö on kotoisin, viimeisessä säkeessä on yllättävä käännne. Vanha täti joka asusti Nokalla RunomitatRunon rytmi perustuu sanan tavujen painoon ja laajuuteen. Suomen kielessä sanan pääpaino on ensimmäisellä tavulla, sivupaino kolmannella tai neljännellä tavulla. Perinteisesti runous jaetaan määrämittaiseen ja vapaarytmiseen lyriikkaan. Mitallisessa runoudessa, joka on yleensä myös riimillistä eli loppusoinnullista, runon tahtia sanotaan runomitaksi eli metrumiksi. Se muodostuu painollisten ja painottomien tavujen vaihtelusta. Tätä tavallisesti havainnolistetaan merkitsemällä painollinen tavu X':llä ja painoton X:llä. Seuraavassa painolliset tavut on lihavoitu. Kahden| puolen| kuusi|seinä Säe eli runon yksi rivi jakautuu tavuryhmiksi, joita sanotaan runojaloiksi. Ne ovat runomitan tahtiyksiköitä. Yhdessä runojalassa on aina yksi painollinen ja yksi tai kaksi painotonta tavua. Laskevaksi mitaksi sanotaan runojalkoja, joissa paino on ennen painotonta tavua, nouseviksi niitä, joissa paino on runojalan lopussa. Runojalkojen nimet tulevat kreikasta. Laskevia runojalkoja ovat kaksitavuinen trokee (X'X) ja kolmitavuinen daktyyli
(X'X X), nousevia kaksitavuinen jambi (X X') ja kolmitavuinen anapesti (X X X' ). Laskevat runojalat ovat suomen kielelle tyypillisiä, esim. kansanrunous käyttää yleensä trokeeta mittanaan. Miele|ni mi|nun te|kevi,Daktyyli: Monttunsa |reunalla| metsikön |takanaJambi: Oon nä|län-kuo|loon vih|kinytAnapesti: Yli ja|lavan ur|pujen kel|lertäväin Runomitta muodostuu yhdestä tai useammasta säkeestä. Kun sen esimerkiksi lukee ääneen, havaitsee runojalkojen aiheuttaman nousevan ja laskevan rytmin. Rytmiin vaikuttavat runojalkojen lisäksi myös tauot. Säkeen sisällä olevaa taukoa sanotaan tahtilevoksi eli kesuuraksi. Se rytmittää runoa ja sen ajatuskulkua. Olen verkon silmässä kala.|| En pääse pois: Myös säkeen loppuun syntyy runoa luettaessa pieni paussi, vaikka lause jatkuisikin säerajan yli. Tätä jatkumista sanotaan säkeenylitykseksi tai -murrokseksi (ks. edellä Viidan runoa Kaksi tietä). Se vaikuttaa olennaisesti runon rytmiin, rikkoo sen, mutta onnistuessaan myös piristää sitä. Kun lause on jaettu kahdelle riville, lukija saattaa myös joutua korjaamaan ensimmäisen säkeen tuomaa miellettä luettuaan toisen säkeen. Ikkunat verhoo jo illan Ensimmäisessä säkeessä ikkunat vaikuttaa subjektilta eli lukija ajattelee, että ikkunat verhoavat illan. Toinen säe paljastaa, että päinvastoin illan hämy verhookin ikkunat. Tällainen monimielisyys on tyypillistä runoudelle. Kyseessä on myös kielikuva eli metafora, joiden käyttö on myös hyvin tyypillistä lyriikalle. Usein runo voi perustua jopa yhteen kuvaan ja runon teho on sen tuomassa vaikutelmassa. Miten runo kertooKun proosateksti pyrkii kertomaan jonkin tarinan, runo on yleensä eräänlainen silmänräpäys, joka vangitsee jonkin hetken tunnelman ja välittää sen tunteen lukijalle. Lyyrinen runo on usein ikään kuin paikallaan pysyvä kuva, se käyttää preesenmuotoa ja on minäkeskeinen. Ruislinnun laulu korvissani, Runotyyliin kuuluu kuitenkin myös kerronnallisuus ja näytelmällisyys. Yleensä ne sekoittuvat muuhun runolliseen ainekseen, mutta joskus kertovat ja draamalliset piirteet korostuvat voimakkaasti. Oli synkkä salo. Tässä runossa kerrotaan vähillä sanoilla paljon. Ensimmäisessä säkeistössä maalataan maisema ja luodaan jo jännite, joka laukeaa lopussa - tämän runon rakenne onkin lähellä novellia. Toisessa säkeistössä kerrotaan miehen ja talonväen kohtaaminen ja näytetään kulkijan mielenkiinnon kohde: hän havaitsee ensin tytön, vasta sitten akan. Lopussa esitetään suhteen lämpiäminen. Ratkaiseva tapahtuma kuitataan ajatusviivalla. Draamallinen runo käyttää dialogia joko osana runoa tai se perustuu sille kokonaan. - Miten, armas, löysit talon tään? Runon tehokeinojaSuomen kielen sanajärjestys on suhteellisen vapaa verrattuna muihin kieliin. Suorasanainen kirjallisuus käyttää yleensä sanajärjestystä, jossa subjekti on ennen predikaattia, adjektiiviatribuutti ennen pääsanaansa ja verbin määritteet pääsanan jäljessä. Loppusoinnullisessa mitallisessa runoudessa sensijaan sanajärjestys on usein normaalikielestä poikkeava. Tämän aiheuttaa paitsi pyrkimys runolliseen ilmaisuun - varsinkin varhemmassa runoudessa - myös riimi. Parempi kuin tavara on mieli altis, avara. Jos tämän Mika Waltarin Kieku ja Kaiku-riimityksen kääntäisi tavalliseksi lauseeksi, se kuuluisi: Avara, altis mieli on parempi kuin tavara. Yleiskielestä poiketen runossa ovat ensimmäisinä verbin määritteet, sitten predikaatti, subjekti ja lopuksi atribuutit pääsanansa jäljessä. Näin analysoituna säepari tuntuu sotkuiselta, mutta sen sanoman ymmärtää vaivatta. Toisto ja kerto ovat lyriikalle tyypillisiä piirteitä. Ne korostavat runon laulullisuutta ja antavat sille rytmiä. Vain pieni kansanlaulu, Kansanlauluissa ja iskelmissä on refrengi eli kerto hyvin yleinen. Sen merkitystä ja vaikutusta kuvaa hyvin se, että usein vain kerto jää jostakin laulusta mieleen. Se saattaa jopa jäädä elämään itsenäisesti, kuten Irwin Goodmanin lause ei tippa tapa, ja ämpäriin ei huku. Parodioivissa ja ironisoivissa runoissa käytetään usein kolmi- ja nelitavuisia riimejä ja riimisarjoja, sillä ne tekevät koomisen vaikutuksen. Kauheessa kiireessä Kaamasen tiellä Kirjoittajan on valittava loppusoinnut, jotka eivät ole ristiriidassa runon tai laulun sisällön kanssa. Vakavaksi tarkoitetusta runosta voi tulla helposti koominen, harvemmin päinvastoin. Erisnimen käyttäminen loppusointuna antaa joskus huvittavan sävyn koko runolle: Impi Lempi Taivainen Koominen vaikutelma syntyy usein myös poikkeuksellisen näkökulman tai kielen käyttämisestä. Esimerkiksi slangi tai murre voi onnistuneesti käytettynä tuoda hauskoja ja tuoreita riimejä. Tummuvat Kumpulan skutsit Slangia käyttäneistä runoilijoistamme kuuluisin lienee Arvo Turtiainen. Murrerunoilijoista ovat tunnetuimpia Rauman murretta käyttänyt Hj. Nortamo ja savoksi kirjoittanut Kalle Väänänen. Murretta on vaikea kirjoittaa, sillä se on puhekieltä, eikä sillä ole vakiintunutta kirjoitusasua. Jos murreruno "äännekirjoitetaan" hyvin tarkkaan, sitä on hankala lukea. Poikkeuksetta murrerunot ovat humoristissävyisiä: Mut viivyppä vielä siinä kuistilla vähä, Sanaleikit ja sanojen homonymia tuovat runoon monimielisyyttä ja huumoria: Tyhjäksi jäi kämmen tää, Runoa tekemäänLoppusoinnullisen runon kirjoittaminen ei ole pelkästään riimittelyä tai sorminäppäryyttä, mutta niitäkin taitoja tarvitaan ja niitä voi kehittää. Kaikessa kirjoittamisessa on lukeminen tärkeää. Suomalainen lyriikka on aarreaitta ja löytölaari asiasta kiinnostuneelle: P. Mustapää tarjoaa laulunomaisia, Otto Manninen ironisia, Kaarlo Sarkia loppusointujen runsaudesta pullistelevia runoja. Kaikenlainen kirjoittaminen vaatii paitsi taipumuksia, myös harjoittelua. Kirjailijat harjoittelevat kirjoittamalla, mutta riimillistä runoa kirjoittavan on myös kuunneltava, sillä suurin osa lauluista on loppusoinnullisia. Kirjallinen nautinto perustuu paljolti lukijan yllättämiseen. Odotuksenmukaisuus tekee tekstistä latteaa ja epäkiinnostavaa. Siksi olisi pyrittävä löytämään tuoreita ilmauksia, uusia riimejä ja uusia kuvia. Kesyt riimit on julistettava pannaan. Sellaiset helpot ja kuluneet loppusoinnut kuin soit: voit: toit: loit; kaipuu: taipuu: vaipuu: haipuu eivät yllätä lukijaa. Skutsi: mutsi; iisi: biisi; hei, pojat!: leipojat; hiljaisen: kiljaisen ovat tuoreempia. Ja niitä on vielä keksimättä vaikka kuinka. Loppusointujen lisäksi mitallisessa runossa on tärkeää rytmi. Jos se ontuu, lukija huomaa virheen helposti, tuntuu kuin askelet menisivät sekaisin ja joutuisi kipittämään tai harppomaan. Monet runot ja laulut on kirjoitettu jonkun olemassaolevan teoksen mittaan. Monella runolla voi olla sama runomitta ja silti ne tuntuvat aivan erilaisilta. Tämä johtuu siitä, että runon lopulliseen vaikutukseen osallistuvat mitan ja loppusointujen lisäksi kaikki muutkin osatekijät: valitut sanat ja runon sisältö. Aloitteleva riimittelijä voi siis aivan hyvin ainakin aluksi turvautua jo olemassa olevaan runomittaan, jos epäilee runokorvaansa tai -jalkaansa. Kaikki kirjoittajat suhtautuvat kieleen vakavasti ja uteliaasti, mutta samalla leikkivästi. Vasta maistelemalla, kääntelemällä ja vääntelemällä löytää sanojen maun ja merkityksen. - Ylös, ukko, ja runoilemaan, sanoi runoilijan vaimo Aapelin kertomuksessa. Totta se on. Ei se synny synnyttämättä. |